2014. február 28., péntek

Az Egyetemi Könyvtár felhívása



Az utóbbi években egyetemünkön is egyre elterjedtebbé vált a kutatási-publikálási tevékenységeket támogató hivatkozáskészítő és -kezelő eszközök használata.
Az ELTE-polgárok igényeivel összhangban  az Egyetemi Könyvtár szeretné feltérképezni, hogy az oktatók és hallgatók jelenleg mely segédprogramokat használják.
Kérem, töltse ki a http://bit.ly/EKkerdoiv linken elérhető rövid kérdőívünket 2014. március 31-ig!
A kitöltéssel Ön hozzájárul ahhoz, hogy olyan szoftver kerüljön beszerzésre, amely a legtöbb ELTE-s megelégedésére számíthat.



2014. február 26., szerda

Babits Előadások / David Damrosch


David Damrosch, a Harvard University professzora tart angol nyelvű előadásokat és szemináriumokat március 12-től 14-ig a Bölcsészettudományi Karon. A világirodalom egyik legjelentősebb kortárs koncepcióját kidolgozó professzor az Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszék és az Angol-Amerikai Intézet meghívására érkezik Budapestre. Az előadások nyilvánosak, a szemináriumokon való részvétel korlátozott létszámmal, előzetes jelentkezés alapján történik.




Publikációs lehetőség



Az ELTE BTK HÖK Tudományos Bizottsága és az ELTE BTK DÖK által szerkesztett Első Század című online folyóirat publikációs lehetőséget kínál az ELTE BTK doktori iskoláiban tanulmányokat folytató doktoranduszok részére. Elsődleges cél az abszolutórium előtt álló doktorandusz hallgatókat hozzásegíteni tanulmányaik sikeres befejezéséhez.
A dolgozatok beküldési határideje: 2014. május 16.
Terjedelem: minimum 20 ezer, maximum 60 ezer leütés.





2014. február 21., péntek

Krasznahorkai 60



Krasznahorkai László 60. születésnapja alkalmából alma matere, a bölcsészkar vendége lesz. 2014. február 27-én a Gólyavárban kerül sor a rendhagyó dramaturgiájú eseményre, amelyen minden vendég hozhat magával egy Krasznahorkai-idézetet, elmondhatja, hogy miért találja érdekesnek, vagy éppen a részlethez kapcsolódó kérdést intézhet a szerzőhöz. Az esemény moderátora Szávai János.

Időpont: 2014. február 27. 18:00
Helyszín: Gólyavár Pázmány-terem (1088 Budapest, Múzeum krt. 4.)




2014. február 18., kedd

Móricz Zsigmond irodalmi alkotói ösztöndíj




Olyan fiatal írók, irodalmárok részére kiírt ösztöndíj, akik szépirodalmi, kritikai, szociográfiai vagy irodalomtörténeti munkájukhoz kérnek támogatást. A pályázat szakmai lebonyolítója a Petőfi Irodalmi Múzeum.
Azok az 1979. január 1. után született írók, irodalmárok, jelentkezhetnek, akik eddig színvonalas orgánumokban, szakmai színtereken megjelentek. Már publikált kötet megléte előnyt jelent. Korábbi ösztöndíjasok is pályázhatnak abban az esetben, amennyiben az előző ösztöndíjuk lejárta óta eltelt öt év és a korhatár-kritériumnak még megfelelnek. Egy évnél hosszabb időszakra vonatkozó terveket a kuratórium nem támogat.
Nem nyújthat be pályázatot, aki az ösztöndíj ideje alatt központi költségvetési forrásból (NKA alkotói támogatása és más ösztöndíj jellegű támogatási formái is ide tartoznak), egyéb alkotói támogatásban vagy ösztöndíjban, illetve aki MASZRE alkotói támogatásban részesül. PhD-témával nem lehet pályázni.
Az ösztöndíjasonként havi bruttó 100.000 forintos ösztöndíjban, 2014-ben 13 fő részesülhet.


Pályázati felhívás ösztöndíjas műfordítói képzésre



A Balassi Intézet  ösztöndíjas műfordítói képzést indít nem magyar anyanyelvű, külföldi állampolgárok részére, akik a jövőben magyar irodalmi művek fordítását, a magyar kultúra terjesztését szeretnék választani hivatásukként. A képzés feltételezi, hogy a hallgatók jó magyar nyelvtudással és alapos magyar irodalomtörténeti ismeretekkel rendelkeznek.
A műfordító képzés célja, hogy bevezetést nyújtson a műfordítás gyakorlatába, valamint elmélyítse a résztvevők magyar nyelvi és irodalmi ismereteit. A tíz hónapos képzés sikeres elvégzését a Balassi Intézet magyar és angol nyelven kiállított tanúsítvánnyal igazolja.
A képzés során a hallgatók szemináriumi munka keretében megismerkednek a fordítás gyakorlati oldalával, a kortárs magyar irodalommal, irodalomkritikával és színházi élettel. Ezen kívül emelt szintű magyar nyelvi oktatásban vesznek részt. Az évközi fordítói munkájukat egy anyanyelvi szakmai lektor (műfordító konzulens) rendszeresen segíti távoktatási formában. A hallgatók a képzés végére műfordítási mestermunkát készítenek.
A képzés 2014 szeptemberétől 2015 júniusáig tart, és két szemeszterből áll. Az őszi és a tavaszi szorgalmi időszakban a kurzusok látogatása kötelező. A heti óraszám 20–28 óra.
A hallgatói keretszám: 8 fő.
Pályázhatnak nem magyar anyanyelvű, felsőfokú diplomával rendelkező, vagy a 2013/2014-es tanévben diplomát szerző külföldi állampolgárok. Korhatár: 35 év.



2014. február 9., vasárnap

MTA Domus szülőföldi ösztöndíjpályázat



Az Akadémia Domus ösztöndíjprogramja senior, junior és csoportos ösztöndíjakkal segíti
a szülőföldi magyar nyelvű és tárgyú kutatások folyatását, a Kárpát-medencei magyar kutatók
együttműködését.

A Domus Kuratórium támogatni kívánja magyar tudományos eredmények létrehozását, a
meglévő magyar szellemi értékek dokumentálását, a magyar szaknyelv fejlődését; a
tudományos műhelyek erősítését, a magyar tudományos szervezetek együttműködését,
Kárpát-medencei magyar tudományos hálózatok létrejöttét és előkészítését; a tudományos
utánpótlás segítését, korszerű oktatási anyagok kidolgozását, színvonalas magyar tankönyvek
megjelentetését, Kárpát-medencei szintű doktori iskolák létrehozását, azok előkészítését.


Visegrad Literary Residency Program 2014



The Visegrad Literary Residency Program, established 2012 by the International Visegrad Fund, consists of a series of residency stays and literary events addressed to writers of fiction and non-fiction, poets, essayists, critics as well as literary translators, publicists and journalists from the Visegrad Countries (Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia).


2014. február 4., kedd

Félévzárás, félévkezdés -- 2014 február



Bölcsészhallgató leckekönyve 1917-ből

Kedves Hallgatók!

Az előző félévi jegybeírásról:
Papírindex nélkül az eddigiektől eltérő módszerrel kellett megpróbálni az eredményeik neptunos rögzítését. Az oktatók neve alatt meghirdetett kurzusok jegyeinek beírását maguk az oktatók végzik, a tudományos modulra vonatkozóan pedig a programvezetőktől kértük, gyűjtsék össze a program hallgatóinak eredményeit, hogy beírhassam. (Ez utóbbi tárgyak, mint tudják, nincsenek névhez rendelve, tehát az oktatók felületén nem jelennek meg, nekik így sajnos nincs közvetlen hozzáférésük.) Mindazt, ami eddig hozzám eljutott ebből, beírtam a neptunba. Kérem, ellenőrizzék a "portfóliójukat", megvan-e minden jegyük, egyezik-e azzal, amit az oktatóikkal, témavezetőjükkel megbeszéltek. Ha bármi eltérést vagy hiányosságot tapasztalnak, kérem, jelezzék. Írhatnak nekem is, de nyilvánvalóan csak az oktatóktól származó információkat fogadhatom el tényként, tehát praktikusabb, ha először hozzájuk fordulnak.


Hetényi Zsuzsa tanárnő szíves  felajánlása a blog számára: Neptun-szobor a szentpétervári akadémiai irodalomtudományi intézet (Puskin-ház) tetején


Félévkezdet:
Az első fontos határidő február 7-e, e hét péntek 12 (!) óra -- eddig kell regisztrálniuk vagy a halasztást bejelenteni a következő félévre. (További határidők itt: http://www.btk.elte.hu/file/2013_2014_tavasz.pdf)
A kurzusok túlnyomó többségét szintén még ezen a héten megtalálják a neptunban, tárgyakat fölvenni pedig majd február 10-től lehet. Ha AKKORTÓL kezdődően hiányolnak valamit, szóljanak (pl. egyes programokon a keresztféléveseknek szükségük lehet az alapértelmezetteken kívüli kódszámú szakmai tárgyakra).
Nagyon sok társtudományi tárgy indul ebben a félévben és igazán érdekesek, ezt a bőséget igyekezzenek kihasználni. Jó volna, ha ezekre minél előbb jelentkeznének is, a jelentkezők számának ismerete sokat segítene a tervezésben (pl. amihez még termet kell szereznünk). A társtudományi tárgyak listáját külön is megtalálják itt, hátha így inspiratívabb, mint a neptunos felületen: http://itdi-hirek.blogspot.hu/2014/02/tarstudomanyi-targyak-2014-tavaszi-felev.html
A disszertációs témakonzultációkat igyekszem úgy meghirdetni, hogy mindenki találjon majd a saját évfolyamának megfelelő kódszám és egyben a saját témavezetője neve alatt szereplő konzultációt. Ez nem sikerülhet száz százalékosan több okból sem, de törekszem rá. Ha ehhez kiigazítást kérnek, akkor is szóljanak (majd 10-e után).

A tárgyfelvétel február 28-ig tart, de semmiképp ne hagyják az utolsó pillanatra, és persze a "szólást" se (nem garantálom, hogy az utolsó két nap felszólamlásai eredményesen kezelhetők).
Arra külön is figyeljenek a tárgyfelvételkor, hogy az 5--10-es kódú szakmai tárgyakból egyet-egyet lehet és kell teljesíteni a képzés során, tehát egy(etlen) 5-ös, egy(etlen) 6-os, egy(etlen) 7-es stb. kódszámú kurzusuk legyen az 5--10-es tartományból.



Mindenkinek játszi könnyedségű félévkezdést kívánva,
Bodnár Kriszta
2013. február 4.

A teljes kurzuskínálat aktuális állapotát itt találják.


MÖB pályázati felhívás 2014--2015.








New York-i gyakornoki munka







Az Osztrák--Magyar AKCIÓ Alapítvány pályázati felhívása






MTA Ifjúsági Nemzetközi Konferencia Pályázat 2014



Pályázatot nyújthatnak be azoknak az MTA irányítása alatt álló kutatóközpontoknak, önálló jogi személy kutatóintézeteknek és a Támogatott Kutatócsoportok Irodájának (továbbiakban: intézmény) alkalmazásában álló, tudományos munkakörben foglalkoztatott magyar állampolgárságú kutatók, akik külföldi tudományos rendezvényen kívánnak aktívan (egy- vagy első szerzős előadással vagy poszter-bemutatóval) részt venni, és még nem töltötték be 40. életévüket. A 35 és 40 év közötti kutatók csak megszerzett PhD birtokában pályázhatnak.



A meztelen férfi






Szó és kép





Nemzetközi kiállítás  művészek által tervezett könyvborítókból, mappákból és grafikákból a Vasarely Múzeumban. Megnyitó február 5-én.

Konferenciafelhívás









A Pesti Bölcsész Akadémia tavaszi programja






KoraújkorÁSZ konferencia




Digitalizált metszetek az ELTE Digitális Intézményi Tudástárban








2014. február 3., hétfő

Társtudományi tárgyak 2014. tavaszi félév




Az alábbiak közül bármelyik társtudományi kurzust felveheti bármely program hallgatója (a meghirdető program betűjele szerepel ugyan a kódban, de ez semmiféle megkötést nem jelent).


P/IR/AIKK-1/2/3/4 Társtudomány

TRANSZ programközi szeminárium
Kállay Géza egyetemi tanár

Helyszín: Rákóczi út 5. földszint 021. (a Germanisztikai Intézet terme)
A szeminárium a Doktori Iskola minden programjának minden – a hivatalos képzési időn belül és azon túl levő – hallgatója számára látogatható, társtudományi tanegységként kreditért felvehető 1-es, 2-es, 3-as vagy 4-es kód alatt. Aki tanegységként kívánja elvégezni, annak a rendszeres részvételen kívül a tematikához kapcsolódó dolgozatot kell készítenie.
Ez a már több ízben meghirdetett szeminárium olyan fórumként kíván működni, ahol a közös munka során megismerhetik egymást és egymás munkáját a doktori iskola azon hallgatói is, akik esetleg soha nem találkoznának a tanulmányaik során. A szeminárium tematikáját úgy állítjuk össze, hogy lehetővé tegye egyfelől újabb, nagy hatású irodalomtudományos munkák megvitatását, másfelől a hallgatók doktori projektjeinek bemutatását. A tárgyalandó témaköröket igyekszünk úgy kiválasztani, hogy a legkülönbözőbb programokból érkező hallgatókat is megszólítsa és megszólalásra adjon nekik lehetőséget. Az alkalmak célja tehát nem az, hogy különböző szaktudományos részproblémákban merüljünk el, hanem hogy olyan kötetlen és mindenfajta protokolláris kötelezettségtől mentes eszmecserét folytathassunk, amely egyfelől – konkrét kérdések megvitatásán keresztül – az irodalomtudományok jelenét és jövőjét illető aktuális és általános kérdések, másfelől az egyes készülőben levő doktori értekezések körül forog.

Időpontok és vázlatos tematika

Ez a félév elsősorban David Damrosch harvardi irodalomprofesszor látogatásának jegyében telik majd.

február 27. (csütörtök) 16:00–19:00 Ismerkedés, a félév programjának megbeszélése, és készülés David Damrosch harvardi professzor intenzív kurzusára I.
Elolvasandó: David Damrosch: How To Read World Literature, Malden and Oxford: Wiley-Blackwell, 2009. lelőhely: http://seas3.elte.hu/coursematerial/KallayGeza/index.html
március 6. (csütörtök) 16:00–19:00: Készülés David Damrosch harvardi professzor intenzív kurzusára II. (Mezei Gáborral)
Elolvasandó: meghirdetése az első órán (febr. 27)
március 13. (csütörtök) 16:00–19:00: Professor David Damrosch szemináriuma a TRANSZ keretében
Elolvasandó: lásd alább, a teljes programban (az olvasmányok elérhetők lesznek elektronikus úton)
március 20. (csütörtök) 16:00–19:00: „Follow-up seminar”: Damrosch professzor előadásainak és szemináriumainak megbeszélése
április 3. (csütörtök): 16:00–19:00: két DIÁK-prezentáció
április 24.   (csütörtök): 16:00-19:00: két DIÁK-prezentáció

Damrosch prof. teljes programja

David Damrosch: Babits Lectures, March 12–14
Lecture 1: The World in the Nation: From National Languages to National Markets
Pierre Bourdieu’s concept of the field of cultural production provides a basis for rethinking canon formation and the nature of a "national literature.” Often conceived on a philological basis as the works written in a “national language,” national literatures may more productively be seen in terms of national markets. This talk will discuss works that disrupt the intimate link between a national literature and the national language, whether by their the entry into a new national space (Bartolomé de Las Casas “made English” by his early translators; international productions of Ionesco’s plays), or by emigrant writers who stay loyal to their language of origin: Marguerite Yourcenar, the first female member of the Académie Française, wrote much of her work in the United States, and should be considered an American as well as a Belgian/French writer.
Seminar 1: Paris: Capital of Cultural Capital
Following on the first lecture, this seminar will take one early essay (Brandes) and one recent one (Casanova) theorizing the creation of world literature in terms of the competition by peripheral writers for recognition in global cultural centers. As examples, we’ll look at the complex relation of the Argentine writers J. L. Borges and Julio Cortázar to Parisian cultural authority.
Georg Brandes: “World Literature”
Pascale Casanova: “Literature, Nation, and Politics”
J. L. Borges: “The Argentine Writer and Tradition,” “Pierre Menard”
Julio Cortázar: “Axolotl”
Lecture 2: The Nation in the World: Local Writers in Global Markets
National literary markets increasingly participate in a global marketplace, one that may swamp the productions of smaller countries and less commonly spoken languages. This lecture will explore ways in which peripheral and semi-peripheral writers have exploited the resources of global English to present their local culture to a wider world. Examples will include Rudyard Kipling (arguably the first truly global writer), the Tibetan activist Jamyang Norbu rewriting Kipling for anti-imperial purposes, and the use of English as a transit medium for Turkey’s Orhan Pamuk and the Seoul-based internet collective Young-hae Chang Heavy Industries.
Seminar 2: A Far Cry from Florence: Localizing World Literature
A lively debate has taken place during the past decade over the question of whether the globalization of culture can be understood via Wallerstinian world-systems theory. This seminar will take up Franco Moretti’s controversial essays arguing the case, exploring his claims in the premodern period (via the European spread of Petrarchan sonnets) and in the twentieth century through the career of Derek Walcott and the Kashmiri-American poet Agha Shahid Ali.
Franco Moretti: “Conjectures on World Literature” and “More Conjectures”
Sonnets by Petrarch, Wyatt, Labé, and Shakespeare
Derek Walcott: selected poems; Nobel acceptance speech
Agha Shahid Ali, selected ghazals 
_______________________________________________

P/IR/ELM-1/2/3/4 Társtudomány

Transmedial / Transfiktional. Aspekte des Literarischen in der Ära des Digitalen
dr. Henrike Schmidt (Szondi Institut für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, Freie Universität Berlin)

Időpont: március 10–14, naponta 10–13
Helyszín: Ifjúsági épület, III. emeleti előadóterem

Kursprache: Deutsch, englischsprachige Lektüre
Leistungsanforderungen: Vorbereitende Lektüre und kursbegleitende Internet-Recherchen
Virtuelle Kurs-Umgebung mit allen Materialien: http://un.iversity.org/i/g/rfebnv
Kontakt: schmidth@zedat.fu-berlin.de

Kurzbeschreibung

In Zeiten der Medienkonvergenz überschreiten die Kunstformen ihre Grenzen und mischen sich künstlerische Ausdrucksformen, Gattungen und Intentionen. Das Transitorische der zeitgenössischen kulturellen Phänomene kommt in den theoretischen Ansätzen des Transmedialen und des Transfiktionalen zum Ausdruck. Diese sollen im Rahmen des Colloquiums anhand zentraler Texte diskutiert werden (Manuel Castells, Marie-Laure Ryan, Henry Jenkins). Dabei geht es insbesondere um die Frage, wie Transmedialität zentrale Paradigmata des Literarischen - textuelle Fixiertheit, Autorschaft, Fiktionalität und ästhetische Intentionalität - verändert. Ergänzend werden Konsequenzen für die Methodik der Literaturwissenschaft, Stichwort Digital Humanities, diskutiert. Schließlich werden anhand von Fallbeispielen ästhetische, aber auch politische Phänomene des Transmedialen erörtert. // Die Fallbeispiele sind aus dem Bereich der Slavistik ausgewählt, sie können jedoch gemäß den Interessen der Teilnehmer/innen ergänzt werden. Ein weiteres Kriterium für die Auswahl der Materialien ist die Anwendung von statistischen Methoden für die Analyse, was eine Anbindung an die theoretischen Fragestellungen der Digital Humanities ermöglicht. Die Fallbeispiele sind der Zeitschrift Digital Icons. Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media entnommen. Dies ermöglicht eine Anbindung des Colloquiums an die wissenschaftliche Community dieser peer-reviewed online-Zeitschrift, deren Mitherausgeberin die Dozentin ist. Darüber hinaus besteht, bei Interesse, die Möglichkeit, Skype- oder Forums-Diskussionen mit den Autor/innen der Fallstudien zu organisieren.

Dozentin: Dr. Henrike Schmidt ist Literatur- und Kulturwissenschaftlerin sowie Übersetzerin aus dem Russischen und Bulgarischen, Privatdozentin an der Freien Universität Berlin. Sie arbeitet seit vielen Jahren wissenschaftlich zur Bedeutung der Neuen Medien für die Transformationsgesellschaften des Östlichen Europa.

_______________________________________________

P/IR/ELM-1/2/3/4 Társtudomány

Irodalomelmélet I.
Kulcsár-Szabó Zoltán – Bónus Tibor

Az első megbeszélés időpontja: március 7., 17 óra. Helyszín: A ép. IV. emelet, Kulcsár-Szabó Zoltán szobája.
_______________________________________________

P/IR/OKNY-1/2/3/4 Társtudomány

Jewish Assimilation and Emancipation in Hungary (18671920)
Janet Kerekes (Toronto)

Időpont: május első két hetében tömbösítve minden nap 1618 óra
A kurzus nyelve: angol
Helyszín: D épület fszt. 9.

The theme of Janet Kerekes's seminar is Jewish assimilation, from Emancipation (1867) to 1920. It is based on her book, which is about the failure of the Jews to satisfactorily assimilate. It is 70% about Hungarian Jewry, and 30% Anglo Jewry, as a comparison. Two countries where Jews proclaimed the loudest that they had successfully assimilated. The underlying thesis is that the failure to assimilate according to the expectations laid down by those engaged in this subject was the primary cause of the Holocaust. In order to tackle this topic, the book/seminar covers:
1) the Era of Toleration (from the rise of Christianity to the Enlightenment);
2) the period of the Enlightenment which is the crucial period during which a strategy was developed for emancipating the Jews (which revolved entirely around assimilation);
3) the Liberal Era, that period between the Enlightenment and Emancipation, when we see how the prescription for emancipating Jews was modified;
4) and lastly, the Era of Emancipation, which examines the areas where Jews failed to successfully assimilate.
Kerekes looks at the issue of assimilation through non-Jewish eyes. Therefore, only sources from non-Jews were used. This is an approach that has not been used before. While it may seem obvious that asking the victim why he is being persecuted may not elucidate all the reasons, nor the correct ones for what is happening, historians still persist in relying on Jewish sources for anti-Semitiism as if they were reliable sources into the mind of the non-Jew. Her work is the only one to date that has used this approach. In certain ways, then, the issue of Jewish assimilation is as topical as it ever was. And particularly in post-Communist countries, where, in the aftermath of the Holocaust, the possibility (had anyone wanted to) to examine it, did not exist. In her view, this is still an uncompleted part of European history.
_______________________________________________

P/IR/OKNY-1/2/3/4 Társtudomány

Műfordítói műhely 2.
Hetényi Zsuzsa egyetemi tanár

Előfeltétel: az előző félévi kurzus (OKNY-5:02)
Időpont: szerda 17–19 óra
Helyszín: MUK D. fszt. 9.
_______________________________________________

P/IR/MODA-1/2/3/4 Társtudomány

Alkalmazott irodalomelmélet: a PhD-disszertáció munkamódszerei
Dávidházi Péter egyetemi tanár

Időpont: csütörtök 18:3020:00
A kurzus nyelve: magyar
Helyszín: R épület 336.
_______________________________________________

P/IR/MODA-1/2/3/4 Társtudomány

Shakespeare Hamletje, Arany János és a Biblia
Dávidházi Péter egyetemi tanár

Időpont: csütörtök 15:30–17:00
Helyszín: R épület 336.
_______________________________________________

P/IR/MODA-1/2/3/4 Társtudomány

Koraérett modernség: az amerikai romantika filozófiája és irodalma
Sarbu Aladár prof. emer.

Időpont: csütörtök 14:0015:30
Helyszín: R épület 155.
_______________________________________________

P/IR/MODA-1/2/3/4 Társtudomány

Angol és amerikai irodalomtudomány
Friedrich Judit egyetemi docens

Időpont: csütörtök 14:0015:30
Helyszín: R épület 139.
_______________________________________________

P/IR/MODA-1/2/3/4 Társtudomány

A viktoriánus mentalitás, irodalom és művészet
Péteri Éva adjunktus

Időpont: csütörtök 12:3014:00
Helyszín: R épület 334.
_______________________________________________

P/IR/MODA-1/2/3/4 Társtudomány

Az addikció elméletei: filozófia, politika, kultúra – műfordító és értelmező szeminárium
Timár Andrea tanársegéd

Időpont: kedd 17:0018:30
Helyszín: R épület 347. 
_______________________________________________

P/IR/ITA-1/2/3/4 Társtudomány

Társadalom, politika és kultúra az ezredfordulón
Szkárosi Endre egyetemi tanár

_______________________________________________

P/IR/AMER-1/2/3/4 Társtudomány

Utópia és disztópia az  észak-amerikai irodalom- és kultúraelméletekben
Benczik Vera tanársegéd

Időpont: kedd 13:30–15:00
Helyszín: R épület 442.
_______________________________________________

P/IR/GER-1/2/3/4 Társtudomány

Narratológiai elméletek és elemzési gyakorlat
Orosz Magdolna egyetemi tanár

_______________________________________________

P/IR/GER-1/2/3/4 Társtudomány

Intertextualitás – intermedialitás: elmélet és elemzés
Orosz Magdolna egyetemi tanár

_______________________________________________

P/IR/FOLK-1/2/3/4 Társtudomány

Történetek (narratívumok) és történetmondás
Keszeg Vilmos egyetemi tanár (
Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár

Időpont: március 17--21. és március 31. -- április 3. közötti napokon, 8:30 és 12 óra között, kétszer másfél órában 

Tematika
1. Narratológiai fogalmak (Narratív szöveg, narráció, narratívum, homo narrans, narratív stratégiák)
2. A történetmondás funkciói. Esetelemzés: K. narratív stratégiája
3. A biografikus beszéd;  genealógiai emlékezet
4. A lokális ballada mint beszédmód és emlékezési alakzat
5. Mesemondás és mindennapi élet
6. Hiedelem és társadalom
7. Narratív stratégiák. Esetelemzés: a cseberbenézés
8. Lidércet látni: a mentális képzelőerő kultiválása
9. A hiedelmek biografikus funkciói
10. Hiedelemek ma: a mágia a román online médiában
11. Az írás szociális jelentései
12. A betolakodó írók. Esetelemzés: az írás J.A. életében; Győri Klára könyvének pere
13. Irás és emlékezet
14. A történelem háziasítása: lokális történelmek. Esetelemzés: a protestáns templomok toronygomjában elhelyezett emlékiratok

Irodalom az alábbi kötetek irodalomjegyzékében:
Keszeg Vilmos: Homo narrans. Emberek, történetek és kontextusok. Komp-Press, Korunk Baráti Társaság, Kolozsvár, 2002.
Alfabetizáció, írásszokások, populáris írásbeliség. Egyetemi jegyzet. KJNT–BBTE, Magyar Néprajz és Antropológia Tanszék, Kolozsvár, 2008.
A történetmondás antropológiája. Egyetemi jegyzet. KJNT–BBTE, Magyar Néprajz és Antropológia Tanszék, Kolozsvár, 2011.
Történetek és történetmondás Detrehemtelepen. Erdélyi Múzeum-Egyesület, Kolozsvár, 2012.
Hiedelmek, narratívumok, stratégiák. Egyetemi jegyzet. KJNT–BBTE, Magyar Néprajz és Antropológia Tanszék, Kolozsvár, 2013.

_______________________________________________

P/IR/FELV-1/2/3/4 Társtudomány

Felvilágosodás vagy felvilágosodások? Kutatásmódszertan
Szilágyi Márton egyetemi tanár


Időpont: kedd 10-12
Helyszín: A ép. 210.
Első óra: febr. 18.

______________________________________________

P/IR/FELV-1/2/3/4 Társtudomány


Latin szövegek olvasása
Vitekné Balogh Piroska adjunktus

Időpontegyeztetés az oktatóval.
______________________________________________

P/IR/OKNY-1/2/3/4 Társtudomány


Orosz művészet (festészet, zene, építészet, film). Előadássorozat meghívott előadókkal
Hetényi Zsuzsa egyetemi tanár

Idő: szerda  16 óra
Hely: D. épület fszt. 9.

február 19.
Térfy András: Orosz ikonművészet
február 26.
Geréb Anna: Szergej Eisenstein: az attrakcióktól a tragédiáig
március 5.
Papp Márta: Az orosz zene a 19. században (népzene, műzene, "történelmi opera", "meseopera", dal, szimfónia…
március 12.
Gaál Xénia: Városkép, terek, emlékezés – városolvasati elméletek
március 19.
Hetényi Zsuzsa: Orosz-szovjet átépítészet
március 26.
Han Anna: Orosz festészet A vándorkiállítóktól a modern festészeti irányzatokig
április 2.
Gorkij: Fényevők (Katona József Színház, április 1.)
április 23.
Amelia Glaser: Scholem Alechem and Gogol (angolul)
április 30.
Irina Belobrovceva: Mai orosz irodalom (oroszul)
május 7.
Ignácz Ádám: Orosz zene a régi századfordulón – Szkrjabin és kortársai I.
május 14.
Ignácz Ádám: Orosz zene a régi századfordulón – Szkrjabin és kortársai II.


______________________________________________
______________________________________________